onsdag 6 augusti 2014

Från skjorta 1973 till klänning 2014

 
Sprang på en skjorta för 10 kr på en sommarens tidiga loppisar. En riktigt 70-talsskjorta med lååånga snibbar. Hade varit perfekt om jag skulle på 70-talsfest. Men eftersom antalet inbjudningar till 70-talsfester hittills i mitt liv ligger på exakt noll så kändes det inte helt relevant. Tyget var dock alltför sött, med små blåbär, för att jag skulle lämna skjortan kvar.
 
Det enda rätta var att köpa, ta hem, klippa sönder och sy om.
En klänning till Flora i samma enkla modell som jag nästan alltid gör men ändå lite annorlunda den här gången eftersom den har knäppningen och fickan kvar från ursprungsplagget.
 
 
Bilderna är tagna på ett av mina absoluta favoritställen i Stockholm så här års - underbart härliga Ulriksdals Slottsträdgård med självplock av blommor av grönsaker.
 
 
Oändligt mycket grönsaker och blommor att vandra runt bland och välja mellan och mitten av alltihop - en fantastisk oas med gungsäng, soffor och skugga. I år hade dom dessutom byggt en liten lekplats och ett hönshus i ena utkanten så barnen håller sig lugna långt efter det att dom tröttnat på att plocka. Åk dit!
 

7 kommentarer:

  1. Ja ibland så blir man ju lite förälskad i tyger men inte modellen på plagget. Så bra att man då kan sy om till något finare och mer användbart.

    Måste besöka ulriksdal vi med. Det är ju väldans mysigt där och barnen älskar att gå runt med korgen och plocka.

    SvaraRadera
  2. galet söt blev den klänningen... och så kom jag på att jag ju har nåt liknande tyg liggandes, kanske kan bli nåt framöver?!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fin! Snyggt jobbat! Och härligt ställe det där. Minns att du berättade om det förra sommaren också :-)

    SvaraRadera
  4. Kjempefin redesign og et deilig sted der du kan plukke egne grønnsaker og blomster. :)

    SvaraRadera
  5. Superfin klänning, du kan du!! Mysigt ställe den där slottsträdgården!

    SvaraRadera
  6. Klänningen blev jätte fin ! Roligt när man kan sy och ändra av gamla tyger och plagg.
    Fina bilder du bjuder på.
    Kram Erika

    SvaraRadera
  7. Jättesöt! Så duktig du är :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra