torsdag 7 februari 2013

Återbruk


När vi gifte oss för två och ett halvt år sedan hade vi inga stora blomsterarrangemang på borden. Nej, istället gick vi på loppis och bunkrade upp ett helt lager av gamla glasvaser och flaskor. Dryga 50 vaser utspridda på borden med enstaka blommor i.


Långt ifrån alla vaserna fick följa med hem efter bröllopet. De flesta skänktes bort hejvilt åt höger och vänster, till vänner som hade plats i köksskåpen. Men ett tiotal vaser plockade jag med mig hem och dom används allt som oftast, på precis samma sätt som under bröllopsmiddagen.


Glas och tyger är helt klart det som loppisshoppas och återbrukas mest i det här hemmet. Färgsprakande påslakan, dukar och tygstuvar blir till lapptäcken, vimplar och annat smått och gott, och glaset tjänar som sagt som vaser. Och så gamla punchglas och liknande som blir hur bra som helst som värmeljusstakar.

Då och då pysslas det också nytt av gamla spetsdukar, glasunderlägg piffas till för att återanvändas och ibland får gamla tröjor ett nytt användningsområde.


Veckans torsdagstema är alltså återbruk och jag ser så mycket fram emot att surfa in på Fabriken och se vilka skatter som de andra medlemmarna har hittat och väckt till liv.

För det är väl lite det återbruk handlar om. Att ta något gammalt, kanske bortglömt, och ge det ett nytt liv. Antingen bara använda det igen som det är, men allra helst också göra om, piffa till och förfina ytterligare. Lite som jag skrev när det var DIY-tema. Att se möjligheterna. Gammalt och kasserat av den ena, återuppväckt och förnyat av den andra.

16 kommentarer:

  1. ooops! insåg just att det var tema hos fabriken idag. Tack för påminnelsen :) Så fina vaser.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  2. herrigu va fint! fick en sötsyrlig smak i munnen av färgerna på blommorna, gott!

    SvaraRadera
  3. Så vackert o så viktigt det är att återbruka, det försöker jag göra .
    Jag gillar inte koden som måste tolkas..snälla du ..

    SvaraRadera
  4. Vackert! Tycker också om att sprida blommorna lite på det sättet. Och smart med låga arrangemang vid ett dukat bord.

    SvaraRadera
  5. Så fint! Så hade vi ju också på vårt bröllop! :)

    SvaraRadera
  6. Det blir små maffigt när man samlar massa glas på det där sättet!!!!! Kram

    SvaraRadera
  7. Tack för din kommentar. nu förstår jag.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  8. Riktigt bra grejer och väldans fint blev det också!

    SvaraRadera
  9. Väldigt fint med många olika vaser samlade! Men hur kan jag ha missat din spetslampa?! Superfin! Den här tiden alltså, kan man önska sig mer av den nåstans...

    SvaraRadera
  10. Jättefint! Önskar jag använde snittblommor mer, men med två små fyrbenta lurviga familjemedlemmar är det svårt...

    SvaraRadera
  11. Åh vad fint! Måste nog bege mig till loppis och köpa några vaser inför nästa fest. :)

    Tack för din kommentar hos mig. Ja, det är lite idyll över vårt hus... :)

    SvaraRadera
  12. Vi hade också så på vårt bröllop... för åtta (!!!) år sen. Och jag använder flitigt mina vaser i slutfasen på stora buketter. Man vill inte slänga en levande blomma.

    Tiden går så snabbt...
    Ses snart? Laminera lite? Kram

    SvaraRadera
  13. Vilka bra tips! Tyvärr är jag dålig på att pyssla och knåpa ihop saker, ett lapptäcke har jag t ex velat göra i åratal men inte kommit igång. Tips på hur man startar..???
    Fint att ha kvar vaser från bröllopet och använda på samma sätt.

    KRAM

    SvaraRadera
  14. Så bra du beskriver det här med återbruk och vad det handlar om. Finfint med vaserna och blommorna. :) Och vilket fint minne att ha några kvar från bröllopet. Kram!

    SvaraRadera
  15. I min värld är du drottningen av återbruk! :)

    SvaraRadera
  16. Så fint! Här kan man alltid hitta smarta tips :)

    Pssst. Tom Dixon ljuslyktan finns på rea på urbanliving.se ifall du inte hunnit köpa någon.. :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarera och hälsningar, det är jättekul att få veta vilka som är här inne och kikar. Tack! //Petra